Gratis verzending vanaf 30,- (NL/BE)

Een onvergetelijke reis met de hond door Noorwegen

Anouk van True Nature Trails organiseert, samen met haar Roemeense herder Taka, avontuurlijke wandelretraites in Noorwegen met de hond. In augustus van dit jaar maakten Anouk en Taka samen met een aantal deelnemers en hun honden een reis door Noorwegen. Hieronder een samenvatting van de reis.

De camping aan het strand in Denemarken wacht ons op voordat we morgen de boot nemen naar Noorwegen. Doris, de vlotte ondeugende dame uit Spanje, Dex, de energieke bordercollie, Kaya, de lieve husky-herder mix en Taka, de uitbundige Roemeen, rennen door het dolle over het lege weidse strand. De onstuimige wind zorgt voor opwinding, het ijs is snel gebroken bij iedereen. Een goed begin van de reis.

De bootreis naar Noorwegen verloopt soepel, gevolgd door onze eerste wandeling op Noorse bodem. Maar het begint pas echt als we de dag erna de bergen inrijden en de auto achterlaten voor een aantal dagen. De temperatuur neemt af, we komen boven de 1000 meter. Rugzakken op, een laatste check, hebben we alles mee? De honden hebben er in ieder geval zin in!

Schapenkeutels liggen verspreid over de zompige bodem, de ooien dragen bellen die van ver te horen zijn. Dit is meteen een mooie waarschuwing voor ons, dat de honden even aan de lijn moeten. Parallel van het pad loopt een enorme rivier, die ons de rest van de dag blijft vergezellen. De tenten zetten we na een paar uur op langs de rivier. Het is fris.

De volgende dag is het klimmen geblazen, de eerste berg naar boven, we verlaten de rivier. De uitzichten boven zijn adembenemend, aan elke zijde een ander uitzicht. Het pad naar beneden is zwaar, veel keien, veel struiken, weinig zicht waar we onze voeten neer kunnen zetten. Vermoeid na een intense dag zakken we onze slaapzakken in als de volle maan boven de bergen tevoorschijn komt. De hondjes kruipen allemaal tevreden op hun kleedje.

We treffen het met het weer, steeds mooie blauwe luchten met her en der wat wolken en een zachte wind. Heerlijk wandelweer! De honden genieten zichtbaar van hun vrijheid, de vele plassen, meertjes en beekjes worden grondig geïnspecteerd, vooral Doris en Dex zijn echte waterratten! Een eenzame eland draaft over de glooiende heuvels, we kijken hem na tot aan de horizon.We arriveren bij een meer waar we worden opgehaald met een boot. Met volle vaart varen we naar de overkant waar ons een warme maaltijd opwacht, een heerlijk diner. De nacht verblijven we in een warm bed in een blokhut. Na de dagen buiten is dit een cadeautje, weer even heerlijk douchen!

De volgende dag volgt een bezoek aan de watervallen, ruim 180 meter diep dendert het water met een enorm kabaal het ravijn in naar de in het dal stromende rivier. Vanwege de droogte deze zomer is de waterval niet zo vol als normaal maar dat mag het prachtige uitzicht niet drukken. Voldaan gaan we weer op pad naar een ander gebied, we verlaten de open vlaktes, en worden geïntroduceerd in de Noorse bossen. Of het nu de bossen zijn of de bergen, overal is het even mooi. En stil. Bosbessenstruiken hangen vol met rijpe bosbessen, de zon vergezelt ons nog altijd.

Waterrijke gebieden zijn telkens een feest voor de honden, die het zeer goed met elkaar kunnen vinden. De dagen worden gevuld met dikke pret, zowel op het droge als in het water. In een gondel worden we naar boven gebracht, vanuit een dal naar 1200 meter hoogte, wederom worden we getrakteerd op open vlaktes waar de Hardangervidda zo bekend om staat. Ook hier wandelen we weer zoals het lijkt op het dak van de wereld.

Langzaam vangt de terugweg weer aan, over glooiende wegen, langs boerderijen met houten gebouwen in de typische rode kleur. Op ons gemak rijden we weer naar het zuiden, na 8 dagen in de Noorse wildernis. Voldaan van de vele indrukken, de stilte, het gezelschap en de overweldigende natuur.

Op naar 2019!

Wil jij ook een onvergetelijke reis door Noorwegen maken met je hond? Op de website van True Nature Trails vind je meer informatie over de mogelijkheden: http://truenaturetrails.com/

Reacties op dit artikel

1. Leon schreef:

Dit klinkt inderdaad als een onvergetelijke vakantie, wat een geweldige ervaring. En niet alleen voor jou, maar vooral ook voor Taka. Ik hoop zo een reis ooit op een dag ook te mogen maken. https://www.dierengemak.nl/honden/